Pagina's

zondag 2 juni 2013

Wensen voor de 'ander' (1juni)

Een ander het goede wensen. In de Metta beginnen we met zorg voor onszelf en groeien toe naar zorg voor en acceptatie van de ander. Dat begint met een persoon die ons dierbaar is en groeit naar mensen voor wie we bang zijn of aan wie we een hekel hebben. We hebben in de afgelopen maanden veel gemediteerd in de Sangha over onszelf. In deze meditatie wilde ik de eerste stap zetten naar de ander, omdat ik verwacht dat we een redelijk sterke basis hebben. De meditatie was voor een dierbare. En wie voelde dat hij of zij niet in staat of in de stemming was om de overstap te maken, kon ervoor kiezen om in de meditatie voor zichzelf te zorgen.

Ook als je je aandacht richt op anderen, is het belangrijk om je eigen balans in de gaten te houden. Daarom koos ik voor een wierook met myrrhegeur. Myrrhe wordt gemaakt van een gom, die op takken van een woestijnstruik voorkomt. De struik kan het noodzakelijke water vasthouden omdat de gom de takken beschermt. Door myrrhe te branden, konden we ons bewust worden van het belang van balans tussen de ander en onszelf. Daarna stak ieder een kaarsje op voor persoon die hij of zij gekozen had. De kaarsjes kregen een plaats bij de bloemen, bij de Boeddha.

Dit was de meditatie:
Ik adem in en richt mijn aandacht op mijn dierbare,
Ik adem uit en wens hem of haar veiligheid.

Ik adem in en richt mijn aandacht op mijn dierbare,
Ik adem uit en wens hem of haar innerlijke vrede.

Ik adem in en richt mijn aandacht op mijn dierbare,
Ik adem uit en wens hem of haar gezondheid.

Ik adem in en richt mijn aandacht op mijn dierbare,
Ik adem uit en wens hem of haar geluk.

Ik adem in en richt mijn aandacht op mijn dierbare,
Ik adem uit en ben mij bewust van onze relatie.

Met de termen die in de Mettameditatie worden gebruikt, raakten we al heel veel behoeften. Toch kan het zijn dat iemand echt iets speciaals nodig heeft. Daar gebruikten we de loopmeditatie voor. Ik wenste mijn dierbare bijvoorbeeld vertrouwen, rust en evenwicht. 

Na de stille meditatie en het Dharmadelen zongen we nog het lied Island of self.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten